-Den gamle løsningen med plastkort som ble scannet i vekta før innkjøring, var lite fleksibel både for kundene og oss. Det var særlig utfordrende for innbyggere i leide boliger. Den nye løsningen er mye enklere for alle, sier rådgiver Raymond Ingemannsen.
Fra kort til app
Det gamle plastkortet erstattes med en app som du laster ned på mobiltelefonen. I appen vil det være en unik QR-kode som du skanner på den nye terminalen på vekta før du kjører inn på Sandbakken miljøstasjon. På appen vil du hele tiden ha full oversikt over alle leveringene dine og hvor mye som er igjen på den årlige kvoten som inngår i renovasjonsgebyret. Denne er for tiden på 350 kilo grovavfall for husholdningskunder.
-Den nye løsningen er klar, så derfor ber vi alle som eier eiendom på Hvaler om å laste ned appen HvalerID før neste besøk hos oss. De som ikke har tilgang på smarttelefon, kan ta kontakt med oss slik at de får et fysisk kort, sier Ingemannsen som fortsetter:
-Dersom du ikke kan vise fram gyldig adgangsbevis i form av app eller nytt kort, må du betale full pris for avfallet.
Dette må du som eier gjøre
Den som er tinglyst eier av en bolig eller en hytte og som betaler renovasjonsgebyr:
- Last ned appen HvalerID fra App Store for Apple-produkter (f.eks. iPhone) eller Google Play for Android-telefoner (f.eks. Samsung)
- Logg inn med Bank-ID
I appen vil du da få oversikt over alle eiendommer du står som eier av. For hver av disse eiendommene vil du finne en unik QR-kode (renovasjonsbevis) som du må scanne i terminalen for å kjøre inn på miljøstasjonen. Dette må du gjøre selv om du skal levere gratis avfall. Adgangskontrollen sikrer at alle som ikke er private husholdninger i Hvaler kommune betaler full pris og dermed påvirkes ikke det faste renovasjonsgebyret.
Om du trenger hjelp til å laste ned og klargjøre appen, så vil de ansatte på Sandbakken kunne hjelpe deg. Eventuelt kan du sende dem en e-post eller ringe 69 37 50 83.
Slik gir du tilgang for andre
Den som eier en eiendom, kan gi tilgang for andre som bor på eiendommen slik at de også bruker av kvoten når de kaster avfall på miljøstasjonen. Det gjøres slik:
- Under Min eiendom i appen, klikker du knappen «Del eiendom»
- Legg inn e-postadressen til den som du ønsker å gi tilgang
- Den som skal få tilgang må laste ned appen på sin telefon, logge seg inn og klikke på lenken i e-posten for å aktivere tilgangen til den konkrete eiendommen
Leietakere må be den som eier eiendommen om å få tilgang. Tilgangene som er gitt gjelder fram til de blir fjernet av bruker eller eier. Dette gjøres også i appen.
Næringsdrivende har ikke den samme kvoten og må betale for alt avfall som kastes. Det er ikke tillatt å dele tilgang i app eller låne bort adgangskort til håndverkere eller andre som utfører betalt arbeid på vegne av privatpersoner. Personopplysninger kan brukes til å utføre kontrolltiltak ved mistanke om misbruk.
Andre forhold
- Næringskunder kan også bruke den nye appen eller ta kontakt med miljøstasjonen for å få nye kort
- Tapte kort erstattes mot et gebyr på 300 kroner
- Om du har brukt opp kvoten for året kan du betale med kort eller Vipps når du besøker Sandbakken miljøstasjon
Sist endret: 24.04.2024