Endringen er vedtatt enstemmig av kommunestyret i 2024 og 2026. Målet er å gjøre betalingene mer oversiktlige og håndterbare. Når du betaler månedlig i stedet for kvartalsvis, blir beløpene mindre. Det gjør det også lettere å følge opp betalinger og komme à jour hvis du har ligget etter. Samtidig gir ordningen jevnere innbetalinger til kommunen og reduserer risikoen for utestående krav.
To etapper
Kommunestyret ønsket at endringen skulle gjennomføres på en mest mulig skånsom måte. Den ble derfor delt inn i to etapper:
- I mai 2025 betalte du to fakturaer for kommunale avgifter, gjeldende for april og mai 2025.
- I mai 2026 vil du motta to fakturaer for kommunale avgifter:
- Faktura for juni 2026 med forfall 20. juni
- Faktura for juli 2026 med forfall 30. juni
Du vil deretter motta følgende fakturaer i 2026:
| Betaling for periode | Forfallsdato |
| August 2026 | 20. juli 2026 |
| September 2026 | 20. august 2026 |
| Oktober 2026 | 20. september 2026 |
| November 2026 | 20. oktober 2026 |
| Desember 2026 | 20. november 2026 |
| Januar 2027 | 20. desember 2026 |
Her finner du kommunestyrevedtakene fra kommunestyremøte 14. november 2024 og kommunestyremøtet 7. mai 2026.
Sjekk avtalegiro
Om du har avtalegiro som gjør at fakturaen betales automatisk, må du sjekke at beløpsgrensen er høy nok til å dekke to fakturaer i en måned. Det sjekker du i din nettbank.
Behov for utsettelse?
De som har behov for å dele opp eller utsette den ekstra fakturaen i mai, kan ta kontakt med Fakturering- og innkrevingsavdelingen, slik at vi kan finne en best mulig løsning.
Ta kontakt med Fredrikstad kommune på e-post: komkrav@fredrikstad.kommune.no, eller ring 69 36 79 33 / 69 36 79 01, tastevalg 3.
Sist endret: 20.05.2026