Dette gjøres for å effektivisere og redusere kostnader. Vi starter med digitalisering av utgående faktura til kunder. Dette trer i kraft i midten av august 2021.
Hvilke konsekvenser har dette for deg?
En digital betalingsløsning innebærer at alle fakturaer blir forsøkt sendt digitalt, som eFaktura, Vipps eFaktura, via digital postkasse (Digipost eller eBoks) eller som vedlegg i en e-post.
Har du ingen av de overnevnte vil du få papirfaktura i posten som vanlig. Har du tegnet en avtale om elektronisk postkasse, trenger du ikke å se etter digital post fra kommunen. Du får varsel på SMS eller e-post når du har mottatt ny faktura eller et brev.
eFaktura
eFaktura opprettes i nettbanken og sikrer at fakturaen kommer kjapt frem, samt at den er ferdig utfylt så du slipper å taste kontonummer, KID og beløp. Ønsker du å ta i bruk eFaktura kan du registrere avtalen direkte i nettbanken din.
Vipps eFaktura
Du kan nå motta fakturaen din som Vipps eFaktura. Det forutsetter at du benytter Vipps og har aktivert tjenesten Vipps eFaktura. Du må også være registrert med gyldig mobiltelefonnummer i Hvaler kommunes kunderegister.
Faktura i Digipost / eBoks
Du vil nå kunne motta faktura som digital post i Digipost- eller eBokspostkassen din. For å motta faktura på Digipost/eBoks må du ha opprettet en digital postkasse hos en av disse leverandørene. Dersom du allerede har avtale om eFaktura eller avtalegiro med kommunen vil disse være foretrukket foran Digital Postkasse.
Faktura som vedlegg i e-post
Hvis du er vant til å få faktura i postkassen din, vil du nå kunne få faktura som vedlegg i en e-post fra Hvaler kommune. Dette forutsetter at du er registrert med en gyldig e-postadresse i Hvaler kommune sitt kunderegister.
Hvordan opprette AvtaleGiro?
Innbyggere som tidligere har benyttet giro oppfordres til å opprette AvtaleGiro. AvtaleGiro er en tjeneste for automatisk betaling av faste regninger, som for eksempel kommunale avgifter.
Dette er en god løsning for deg som ikke har nettbank eller andre digitale løsninger, og du slipper å tenke på papirfakturaer med forfallsdatoer og KID-nummer når avtalen(e) er opprettet. AvtaleGiro er dessuten en gratis tjeneste i motsetning til brevgiro hvor man må betale et gebyr for hver regning som skal betales.
Fordeler ved å benytte AvtaleGiro:
Din konto blir automatisk belastet ved forfall – og da slipper du å betale fakturaen i banken/nettbanken
Du får kvittering på kontoutskriften
Slik kommer du i gang med AvtaleGiro:
For å registrere deg skriver du ut registreringsskjemaet.
Fyll ut, signer og send det i posten til: Nets Norway AS, Avtaleregistrering, 0045 OSLO.
Du får beskjed fra banken når AvtaleGiro trer i kraft, inntil da betaler du fakturaen fra kommunen på vanlig måte.
Betaling med brevgiro
Det er fullt mulig å fortsatt bruke brevgiro, men fakturaer som kommer fra Hvaler kommune har ikke lenger egen girodel nederst. Derfor må du skrive kontonummeret ditt og signatur nederst på fakturaen. Da kan fakturaen likevel benyttes til å sende inn betaling på brevgiro.
Brevgiro krever litt ekstra arbeid for oss som mottar betalingen din. Dette er også en betalingsordning med forholdsvis høye gebyr og porto. Derfor ønsker vi å informere deg om at det finnes måter å betale på som er billigere og lettere, både for deg og for oss.
Trenger du hjelp?
Hvaler kommune bistår gjerne om du trenger hjelp til å komme i gang med digitale betalingsløsninger eller med å opprette AvtaleGiro. Du kan også ta kontakt med bankforbindelsen din eller NAV.
Servicetorget finner du på rådhuset, Storveien 32, 1680 Skjærhalden. Åpningstidene er 10.00 - 14.00.
Ring oss gjerne på telefon: 69 37 50 00, eller send e-post til: postmottak@hvaler.kommune.no
Sist endret: 13.10.2023