Øysyklær

Innhold

Vi har sykler du kan leie for en billig penge slik at du kan oppleve Hvalernaturen eller gjøre unna handlerunden.

Øysyklæne venter på deg flere steder rundt på Hvaler. Vi har både vanlige sykler, elsykler og sykler med ekstra bagasjeplass. Her kan du lese mer om tilbudet.

Hvordan kan jeg leie en øysykkel?

For å leie må du ha en app på smarttelefonen din. 

  1. Last ned ShareBike-appen gratis. Finn den i  App Store eller Google Play
  2. Følg instruksjonene og registrer deg
  3. Velg Øysyklær
  4. Les vilkårene 
  5. Lås opp sykkelen ved å skanne QR-koden

Du må fornye medlemsskapet ditt for hver sesong.

Kan jeg leie sykkel hele året?

I utgangspunktet er Øysyklær tilgjengelig vår, sommer og høst. Datoer for sesongstart og -slutt avhenger av kulde og snøforhold.

Hvor kan jeg hente og levere sykkelen?

Her finner du syklene: 

  • Kornmagasinet, Skjærhalden
  • Rådhuset, Skjærhalden
  • Hvaler golfklubb, Kirkøy
  • Hvaler gjestgiveri, Kirkøy
  • Sandbrekke gjestegård, Kirkøy
  • Ødegårdskilen, Vesterøy

I appen vil du til enhver ha oversikt over hvor det finnes ledige sykler.

Hvor mye koster det å leie en øysykkel?

Det koster 20 kroner timen for manuell sykkel og 30 kroner timen for el-sykkel. Du kan leie en øysykkel så lenge du vil.

Hva bør jeg kontrollere før jeg bruker en øysykkel?

Øysyklær kontrolleres hver dag for at syklene skal være sikre og i god stand. 

Du bør likevel se over sykkelen etter feil før du leier den for din egen sikkerhet og sykkelglede. Sjekk særlig dekktrykk og bremser. Før du begynner å sykle bør du justere setehøyden.

Oppdager du en feil eller mangel på sykkelen, vennligst returner den til nærmeste stasjon så fort som mulig. Gjennom appen kan du rapportere en feil og hjelpe oss med å reparere den raskt. Etter at en sykkel med feil er returnert kan du ta en annen sykkel.

Du kan også kontakte oss på telefon 458 75 411 eller e-post  for å rapportere om feilen eller si fra om andre problemer.

Hvordan returnerer jeg en øysykkel?

Du har ansvaret for sykkelen inntil den er levert tilbake og låst.

  1. Sykle tilbake til samme sted som du leide sykkelen
  2. Parker sykkelen
  3. Lås sykkelen
  4. Fullfør lånet ved å avslutte i appen
  5. Vent på kvittering 

Har du problemer med å returnere sykkelen du har brukt, vennligst kontakt oss på telefon 458 75 411 eller e-post. Om kundeservice er stengt og du må forlate sykkelen, forsøk å sikre den eller låse den - og kontakt oss neste dag.

Øysykkelen har fått en feil/mangel og jeg er langt unna en stasjon. Hva gjør jeg?

Oppstår det en feil under turen og du ikke kan returnere den til en stasjon, tar du kontakt med oss på telefon 458 75 411 eller e-post . Der vil du få hjelp og nærmere instruksjoner om hva du skal gjøre. Om kundeservice er stengt og du må forlate sykkelen, forsøk å sikre den eller låse den og kontakt oss neste dag.

Jeg får ikke låst øysykkelen. Hva gjør jeg?

Klarer du ikke å lukke låsen, så ta kontakt oss på telefon 458 75 411 eller e-post. Om det er utenfor åpningstidene for kundeservice: Forsøk å låse den på annen måte eller ta den med hjem/til kontoret og kontakt oss dagen etter. Vi refunderer leien.

Er det trygt å bruke mitt kredittkort?

Betaling skjer ved bruk av Stripe, som er like trygt å bruke som vanlige nettbutikker. 

Min sykkel ble stjålet. Hva gjør jeg?

Stjålet sykkel må du rapportere umiddelbart til oss på telefon 458 75 411 eller e-post. Som lånetaker er det ditt ansvar å anmelde tyveriet til politiet. Normalt vil det også påløpe et erstatningsbeløp. Les mer om dette i vilkårene i appen. 

Appen er offline. Hva gjør jeg?

Aller først må du sjekke at du har internettdekning der du er.

Om du ikke kommer inn i appen selv om du er på nett: Forsøk å gå ut av appen og vent litt før du prøver igjen. Eventuelt logger du deg ut fra profilsiden og så inn igjen. Eventuelt kan du slette appen og laste den ned på nytt.

Om du har en gammel Android-telefon, kan det hende du ikke får appen til å fungere.

Kontaktinformasjon

Kornmagasinet, Torvet 7, 1680 Skjærhalden

Telefon 458 75 411 (kontortid: 08.00-15.00)

E-post: kulturhvaler@hvaler.kommune.no

Fant du det du lette etter?

Takk for din tilbakemelding

Hva forsøkte du å finne?