Øysyklær

Innhold

Det er nå mulig å leie sykkel på Hvaler igjen! I år registreres all sykkelutleie gjennom en ny app.

Ofte stilte spørsmål

Hvordan kan jeg leie en øysykkel?

For å leie må du ha en smart telefon app;

  1. Last ned ShareBike-appen gratis. Finn den i  App Store eller Google Play
  2. Følg instruksjonene og registrer deg
  3. Velg Øysyklær 
  4. Lås opp sykkelen ved å skanne QR-koden
  5. Etter hver sesong må du oppdatere ditt medlemsskap
Hvor kan jeg hente og levere sykkelen?

Her finner du syklene: 

  • Kornmagasinet
  • Rådhuset (ikke aktivt)
  • Hvaler golfklubb (ikke aktivt

 I appen vil du til enhver tid se en oversikt over hvor det finnes ledige sykler.

Hvordan returnerer jeg en øysykkel?

Du har ansvaret for sykkelen inntil den er levert tilbake og låst;

  1. Sykle til stasjonsområde som du lånte sykkelen fra 
  2. Parker sykkelen på innsiden av grensen på den virtuelle stasjonen
  3. Lukk låsen slik at sykkelen er låst
  4. Fullfør lånet i appen ved å sveipe på klokkesymbolet
  5. Vent på kvittering (ved rett retur skal du motta kvittering)

Har du problemer med å returnere sykkelen du har brukt, vennligst kontakt oss på telefon (+47 45875411) eller epost (kulturhvaler@hvaler.kommune.no). Om kundeservice er stengt og du må forlate sykkelen, forsøk å sikre den eller låse den - og kontakt oss neste dag.

Hvor lenge kan jeg låne en øysykkel?

Du kan låne en øysykkel så lenge du vil! Leien er gratis i inntil to timer, etter det blir du belastet 20 kr / timen.

Husk å returnere sykkelen til samme område der du tok den

Hva burde jeg kontrollere før jeg bruker en øysykkel?

Øysyklær kontrolleres hver dag for at syklene skal være sikre og i god stand. 

Du bør likevel se over sykkelen etter feil før du leier den for din egen sikkerhet og sykkelglede. Sjekk særlig dekktrykk og bremser. Før du begynner å sykle bør du justere setehøyden.

Oppdager du en feil eller mangel på sykkelen, vennligst returner den til nærmeste stasjon så fort som mulig. Gjennom app kan du rapportere en feil og hjelpe oss med å raskt reparere den. Etter at en sykkel med feil er returnert kan du ta en annen sykkel.

Du kan også kontakte oss på telefon (+47 45875411) eller epost (kulturhvaler@hvalerkommune.no) for å rapportere feilen eller si ifra om andre problemer.

Øysykkelen har fått en feil/mangel og jeg er langt unna en stasjon. Hva gjør jeg?

Oppstår det en feil under turen og du ikke kan returnere den til en stasjon tar du kontakt oss på telefon (+47 4587541) eller epost (kulturhvaler@hvalerkommune.no). De vil hjelpe deg og du får nærmere instruksjoner på hva du skal gjøre. Om kundeservice er stengt og du må forlate sykkelen, forøk å sikre den eller låse den og kontakt oss neste dag.

Jeg får ikke låst øysykkelen. Hva gjør jeg?

Klarer du ikke å lukke låsen ta kontakt oss på telefon (+47 45875411) eller epost (kulturhvaler@hvalerkommune.no). Om det er utenfor åpningstidene for kundeservice, forsøk å låse den på annen måte eller ta den med hjem/til kontoret og kontakt oss dagen etter. Vi refunderer leien.

Er det trygt å bruke mitt kredittkort?

Øysyklær bruker ett system verifisert av VISA og MASTERCARD og betalingene skjer via Stripe. Det skal være like trygt å bruke kortet hos oss som alle andre nettbutikker. Du kan lese mer om dette hos vår leverandør på www.stripe.com 

Min sykkel ble stjålet. Hva gjør jeg?

Vennligst rapporter problemet umiddelbart ved å kontakte oss på telefon eller epost. Tyveri skal politianmeldes og som lånetaker er dette ditt ansvar. Normalt vil det også påløpe et erstatnnigsbeløp. Les mer om dette i Vilkårene. 

Appen er offline. Hva gjør jeg?

Sjekk at du har en dekning der du er. Sjekk også hvor gammel telefon du har – og om det er Android eller iphone. Eldre Android kan dessverre ha problemer.
Forsøk først å gå ut av app og vente litt før du prøver igjen. Eventuelt logge deg ut fra profil siden og så logge deg inn igjen. Eventuelt slett appen og starte på nytt.

Last ned ShareBike-appen

 Trykk her
  Trykk her

 

Kontaktinformasjon

Kornmagasinet, Torvet 7, 1680 Skjærhalden

Telefon + 47 45875411 (kontortid: 08.00-15.00)

kulturhvaler@hvaler.kommune.no

Fant du det du lette etter?

Takk for din tilbakemelding

Hva forsøkte du å finne?