Konkurransen er et samarbeid mellom Hvaler kommune og Hvaler kunstforening, med Visit Fredrikstad & Hvaler som støttespiller. Gjennom konkurransen ønsker vi å fremme gleden av å bo, feriere eller besøke Hvaler - ikke bare om sommeren, men også på høsten, vinteren og våren. Vinnerbidragene vil du kunne se i en stor utstilling i Kunstgata på rådhuset som åpner i høstferien.
Og la det være sagt med en gang: Du trenger ikke være en profesjonell fotograf for å delta i konkurransen. Dagens mobilkameraer gir vanligvis bilder og videoer av god nok kvalitet. Det viktigste er å fange og dele de gode øyeblikkene. Svaberg og solnedganger er gode bildemotiver, men vi ønsker oss i enda større grad bidrag som forteller den gode historien.
Vi oppfordrer alle til å dele gode Hvalerbilder på Instagram merket med #hvalerheleåret. For å delta i selve konkurransen, må du imidlertid sende inn bidragene dine gjennom denne løsningen.
Spørsmål og svar
Her får du all nødvendig informasjon om konkurransen.
Hvem kan delta?
Alle kan delta. Dette er en konkurranse for alle de som liker å fotografere og filme, om det så er med sin mobiltelefon eller kamera.
Hva er formålet med konkurransen?
- Å skape blest om Hvaler som et sted å bo og jobbe, besøke og feriere, hele året. Dette er også hovedmålet i Hvalers reiselivsstrategi, Hvaler hele året
- Å utfordre alle dere som er glade i Hvaler til å ta bilder og videoer som har en verdi både for deg selv og andre. At du gjennom dine bilder og videoer uttrykker det du setter pris på med Hvaler
- Å gi Hvaler kommune tilgang til et spennende bildemateriale som kommunen kan bruke i egne kanaler for å fremme Hvalers verdi og egenart
Hvem sitter i juryen?
Juryen består av:
- Kjell Vassdal som representerer Hvaler kunstforening. Han er en filmfotograf som har vært invovert i mange, kjente norske filmer. Her kan du se noen av hans fotografier, blant annet gamle bilder fra Hvaler
- Hedda Takle, som jobber med web og kommunikasjon i Visit Fredrikstad & Hvaler
- Pål Nilsen, ansvarlig for kommunikasjon i Hvaler kommune
Hva vil juryen legge vekt på?
Juryen skal først og fremst legge vekt på at bildene viser det gode liv på Hvaler:
- Situasjoner fra hverdagen: Hvaler som et godt sted å bo og jobbe, besøke og feriere
- Aktivitet for en gitt årstid
- Identitet: Gjenkjennbart for Hvaler
- Bygge stolthet og engasjement
Det er ikke den fototekniske kvaliteten som er viktigst, men historien som bildene forteller. Gjerne bilder med unike stemninger, lys og komposisjon, aktuelle situasjoner med mennesker. Det er lov å være kreativ.
Hva får vinnerne?
Det velges ut vinnere i fem kategorier:
- Våren på Hvaler (foto)
- Sommeren på Hvaler (foto)
- Høsten på Hvaler (foto)
- Vinteren på Hvaler (foto)
- Det gode liv på Hvaler, uansett årstid (video)
Hovedpremien i kategori 1-4 er at fotografiet forstørres, rammes inn og stilles ut i Kunstgata på Hvaler rådhus, som åpner 28. september. Hovedpremien i kategori 5 er visning på TV/skjerm under utstillingen.
Avhengig av antall deltakere og kvalitet på innsendte verker, forstørres et visst antall bilder i hver kategori og gis hederlig omtale og vises fram under utstillingen. I tillegg blir de beste videoene vist på skjerm.
Alle de utstilte verkene - og historien bak - blir presentert på utstillingen.
De utstilte verkene er fotografens eiendom etter utstillingen. Om fotografen ønsker det, kan det tilrettelegges for salg av de utstilte verkene. Inntekten tilfaller da fotografen i sin helhet. Om ønskelig kan også etterproduserte kopier tilbys for salg - da mot en provisjon til Hvaler kunstforening som står bak det praktiske rundt utstilling og salg.
Underveis i konkurranseperioden plukker vi ut noen av de innsendte bidragene der fotografen får en eksklusiv T-skjorte med bildet sitt trykket på. Følg med på kommunens Facebook- og Instagram-sider.
Kan jeg dele bildene på sosiale medier?
Vi oppfordrer alle til å dele sin bilder og videoer på Facebook (@hvaler kommune) og Instagram (#hvalerheleåret). Men husk at det å dele bildene slik, ikke betyr at de er med i konkurransen. Se avsnittet om "Hvordan deltar jeg i konkurransen?" om hva du må gjøre for å delta.
Hvaler kommune og Visit Fredrikstad og Hvaler vil kunne dele bildene som tagges #hvalerheleåret videre, i tillegg til innsendte bidrag, i sine kanaler - så som på nettsidene og Facebook.
Hvordan deltar jeg i konkurransen?
For å delta i konkurransen må du bruke en egen løsning som du kommer til ved å scanne qr-koden under eller ved å gå til nettsiden https://hvaler.kommune.no/innsending.
I skjemaet som brukes i forbindelse med innsendingen må du blant annet oppgi hvem du er og om eventuelle avbildede personer har samtykket til det. Om du vil, kan du også legge inn på et kart hvor bildet er tatt og beskrive historien bak bidraget.
Hvilke krav stilles til de innsendte fotografiene og videoene?
- Fotografier eller videoer som konkurransedeltakeren selv har tatt eller har godkjenning fra fotografen til å delta med
- Fotografier og videoer med god teknisk kvalitet i kjent format (typisk jpeg, tiff, avi, mp4). Et moderne mobilkamera vil normalt sett gi god nok kvalitet. Maksimum 100 Mb
- Videoer bør være i breddeformat og ikke overstige 15 sekunders varighet. Maksimum 100 Mb
- Fotografier og videoer kan, men må ikke, være redigert, men skal ikke være manipulert
- Hvis hovedmotivet er en gjenkjennbar person, forutsettes skriftlig samtykke fra vedkommende om at bildet/filmen kan vises og deles. Om personen er mindreårig, må samtykke gis av dennes foresatte. Dette oppgir du ved innsending av bidraget. Se også Datatilsynets side om personvern for deling av bilder
Er det lov å fotografere hvem som helst?
Datatilsynet har en side som forteller om personvern for deling av bilder.
Hvis hovedmotivet er en gjenkjennbar person, forutsettes skriftlig samtykke fra vedkommende om at bildet/filmen kan vises og deles. Om personen er mindreårig, må samtykke gis av dennes foresatte. Dette oppgir du ved innsending av bidraget.
Kan innsendte bidrag brukes i ettertid?
Hvaler kommune gis rett til å bruke alle innsendte bilder og videoer i kommunens egne kanaler (nettsider, sosiale medier, publikasjoner etc.) uten ytterligere honorar, også etter at konkurransen er avsluttet, mot at fotografen krediteres (om ønskelig). Fotografen kan legge begrensninger i bruken, som for eksempel gjelder kanaler og tidsrom for publisering. Slike begrensninger oppgir du ved innsending av bidragene.
Hvaler kommune skal ikke dele bildene med andre eller selge bildene videre.
Når avsluttes konkurransen?
Konkurransen starter i begynnelsen av juli og avsluttes ved utgangen av august. Vinnerne blir presentert i forbindelse med åpningen av utstillingen 28. september.
Sist endret: 10.07.2024