Tjenesten opplysning, råd og veiledning
Du har rett til å få opplysning, råd og veiledning fra NAV som kan bidra til å løse eller forebygge sosiale problemer. Les på NAV sine sider.
Økonomisk sosialhjelp
Økonomisk rådgivning
Hvis du trenger hjelp til å styre din egen økonomi, eller dersom du er i gjeldsproblemer, kan du kontakte NAV. Du kan få økonomisk rådgivning til de som har betalingsproblemer eller gjeldsproblemer. Rådgivningen kan være hjelp til å sette opp et realistisk budsjett, men kan også bestå av forhandling med kreditorer og hjelp til å inngå en gjeldsordningsavtale.
Til det første møtet bør du ha med deg dette:
- Kopi av de tre siste lønns-/trygde-/stønadsutbetalingene (sjekk om det er gjort trekk for dekning av gjeld på disse utbetalingene)
- Kopi av kvitteringer for utgiftsposter som vurderes som store, eller andre kvitteringer som det er grunn til å sjekke
- Kopi av likningsattest
- Kopi av skatteoppgjøret og utskrift av likningen for siste skatteår
- Årsoppgaver (i forbindelse med selvangivelsen) fra långiverne
- Årsoppgaver i forbindelse med bidragsgjeld
- Eventuelle utleggsbegjæringer
- Eventuell innkalling til forliksrådet
- Oversikt over pant som heftelser ved egen bolig
- Oversikt over pant som heftelser ved egen bil
Individuell plan
Personer som har behov for langvarige og koordinerte helse- og/eller sosialtjenester kan ha rett til å få en individuell plan. En individuell plan skal lette koordineringen av tjenestene fra det offentlige hjelpeapparatet. Planen skal sikre at det til enhver tid er noen som har ansvaret for å følge opp brukeren.
Det er en klar forutsetning at brukeren skal medvirke når en slik plan lages.
Sist endret: 11.01.2023