Salg og servering av mat og alkohol

Innhold

Salg av alkohol eller servering krever tillatelse fra kommunen.

Når trenger du tillatelse for å selge alkohol (salgsbevilling)?

Butikker som skal selge alkohol må ha tillatelse fra kommunen (salgsbevilling).
Salgsbevilling gjelder for salg av alkohol med høyst 4,7 volumprosent. (Alkoholgruppe 1).
Bensinstasjoner, storkiosker og kiosker kan ikke få salgsbevilling.
Bevillingen gis til personen eller selskapet som har det økonomiske ansvaret for driften av butikken eller utsalget.


Vilkår

For hver bevilling skal det utpekes to personer som har ansvaret for salget av alkohol, en styrer og en stedfortreder.

Både styrer og stedfortreder må ha bestått kunnskapsprøven etter alkoholloven, være fylt 20 år, arbeide i virksomheten og ha uklanderlig vandel.

Også andre personer som har vesentlig innflytelse på virksomheten må ha utvist uklanderlig vandel.

Styrer og stedfortreder har ansvaret og kan holdes ansvarlig for salg av bevillingsmyndigheten ved kontroll. Bevillingshaver oppfordres til å søke kommunen om flere stedfortredere for å ivareta en seriøs og trygg drift av virksomheten og sikre en ansvarlig alkoholhåndtering.

  • Det forventes at bevillingshaver prioriterer å ha styrer eller en stedfortreder tilgjengelig for ansatte i virksomheten og som kan holdes ansvarlig ved kontroller.
  • Det skal til enhver tid være synlig hvem som har ansvar når styrer elelr stedfortreder ikke er til stede.

Hvordan søke om tillatelse til å selge alkohol (salgsbevilling)?

Bruk det elektroniske søknadsskjemaet nedenfor. Du vil bli bedt om å laste opp vedlegg underveis. Du må logge på med ID-porten. Søknadsskjemaet kan mellomlagres, og den blir liggende på "Minside".

Salgsbevilling - søknad om bevilling til salg av alkoholholdig drikk gruppe 1

Vedlegg som må følge søknad om salgsbevilling:

  • bestått kunnskapsprøven for salg av alkohol
  • arbeidsavtale (daglig leder, styrer, stedfortreder)
  • leiekontrakt for næringslokaler
  • skatteattest firma (en dokumentasjon fra skatteetaten på om din virksomhet skylder skatt/merverdiavgift eller ikke)
  • skatteattest eiere/daglig leder (en dokumentasjon fra skatteetaten på om eier og/eller daglig leder for firmaet skylder skatt/merverdiavgift eller ikke)
  • firmaattest (en dokumentasjon fra Foretaksregisteret med informasjon om foretaket identifisert ved organisasjonsnummer)
  • aksjeeierbok
  • målsatte tegninger over salgsarealet + antall gjesteplasser både inne og ute (tegningen må være i en målestokk og av en kvalitet som gjør at det klart går frem hvor salgsområdet er, både inne og ute)

Hvor lang tid tar det?

Behandlingstiden i kommunen beregnes til cirka 60 dager.
Når søknaden er mottatt i kommunen blir det innhentet uttalelser fra politiet, kemnerkontoret og skatteetaten. Behandlingstiden kan bli lengre hvis høringsinstansene bruker lang tid, har bemerkninger til søknaden, nødvendig dokumentasjon mangler eller hvis søker gjør endringer underveis i søknadsbehandlingen.


Salgstider

Salgstider for salg av alkohol i Hvaler kommune:
Salgstidene for salg av alkohol i butikk opp til 4,7 vol.% reguleres av alkoholloven § 3-7.
Hvaler kommune har vedtatt utvidete salgstider i egen forskrift.

Salgstider:
  • Mandag til fredag
    08:00 - 20:00.
  • Vanlige lørdager
    08.00 - 18:00 og dag før søn- og helligdag
  • Onsdag før skjærtorsdag
    08.00 - 18.00, dag før helligdag
  • Påskeaften*
    08.00 - 17.00 dag før helligdag
  • Dagen før 1. mai
    08.00 - 18.00, dag før høytidsdag
  • Dagen før 17. mai
    08.00 - 18.00, dag før høytidsdag
  • Dagen før Kr. Himmelfart**
    08.00 - 18.00, dag før helligdag
  • Pinseaften*
    08.00 - 17.00, dag før helligdag
  • Julaften*
    08.00 - 17.00, dag før helligdag
  • Nyttårsaften
    08.00 - 17:00, dag før helligdag
  • Salg og utlevering av alkoholholdig drikk er forbudt på søn- og helligdager, 1. og 17. mai, og på stemmedager for stortingsvalg, fylkestingsvalg, kommunestyrevalg og folkeavstemning vedtatt ved lov.


Endring av bevillingen

Endringer i bevillinger skjer ofte flere ganger i løpet av bevillingsperioden.

Dette kan skje for eksempel ved skifte av styrer og stedfortreder for bevillingen, endringer i driftskonsept og endringer i eierforhold. Slike endringer skal meldes til bevillingsmyndigheten. Vesentlige endringer kan medføre krav om ny bevilling.

Bevilling faller bort ved overdragelse av virksomheten. Virksomheten kan likevel fortsette på den tidligere bevillingen i inntil tre måneder. Forutsetningen er at bevillingsmyndigheten er underrettet om dette og at det søkes om ny bevilling så snart som mulig og senest innen 30 dager etter overdragelsen.

Skjenking av alkohol

Personer eller virksomheter som ønsker å drive serveringssted som skjenker alkoholholdig drikk må ha tillatelse fra kommunen (skjenkebevilling).

Skjenkebevilling kan ikke gis alene, det må også foreligge en serveringsbevilling.

Skjenkebevilling gis for maksimum fire år om gangen.

Bevillingen kan gjelde:

  • Gruppe 1: Alkoholholdig drikk (over 2,5 volumprosent alkohol) med høyst 4,7 volumprosent alkohol
  • Gruppe 1-2: Alkoholholdig drikk med lavere alkoholinnhold enn 22 volumprosent
  • Gruppe 1-3: All alkoholholdig drikk


Vilkår

Skjenkebevilling kan ikke gis alene, det må også foreligge en serveringsbevilling.
Bevillingssøker og personer som har vesentlig innflytelse på virksomheten, må ha utvist uklanderlig vandel.

For hver bevilling skal det utpekes to personer som har ansvaret for salget av alkohol, en styrer og en stedfortreder.

Både styrer og stedfortreder må ha bestått kunnskapsprøven etter alkoholloven, være fylt 20 år, arbeide i virksomheten og ha uklanderlig vandel.

Også andre personer som har vesentlig innflytelse på virksomheten må ha utvist uklanderlig vandel.

Styrer og stedfortreder har ansvaret og kan holdes ansvarlig for salg av bevillingsmyndigheten ved kontroll. Bevillingshaver oppfordres til å søke kommunen om flere stedfortredere for å ivareta en seriøs og trygg drift av virksomheten og sikre en ansvarlig alkoholhåndtering.

  • Det forventes at bevillingshaver prioriterer å ha styrer eller en stedfortreder tilgjengelig for ansatte i virksomheten og som kan holdes ansvarlig ved kontroller.
  • Det skal til enhver tid være synlig hvem som har ansvar når styrer, stedfortreder ikke er til stede.

Hvordan søke om skjenkebevilling?

Bruk det elektroniske søknadsskjemaet nedenfor. Du vil bli bedt om å laste opp vedlegg underveis. Du må logge på med ID-porten. Søknadsskjemaet kan mellomlagres, og den blir liggende på "Minside".

Det er ikke mulig å sende inn søknaden uten at alle nødvendige vedlegg er lagt ved.

Vedlegg som må følge søknad om skjenkebevilling:

  • søknadsskjema
  • dokumentasjon på styrer og stedfortreder har bestått kunnskapsprøven for salg av alkohol
  • bestått e-læringskurs "Ansvarlig Vertskap"
  • gjennomført stedlig ansvarlig vertskapskurs for styrer og stedfortreder – bevis senest ett år etter at bevilling ble gitt
  • arbeidsavtale (daglig leder, styrer, stedfortreder)
  • leiekontrakt for næringslokaler og evt utearealer
  • skatteattest firma (en dokumentasjon fra skatteetaten på om din virksomhet skylder skatt/merverdiavgift eller ikke)
  • skatteattest eiere/daglig leder (en dokumentasjon fra skatteetaten på om eier, daglig leder eller andre med vesentlig inflytelse over driften skylder skatt/merverdiavgift eller ikke)
  • firmaattest (en dokumentasjon fra Foretaksregisteret med informasjon om foretaket identifisert ved organisasjonsnummer)
  • aksjeeierbok
  • målsatte tegninger over salgsarealet + antall gjesteplasser både inne og ute (tegningen må være i en målestokk og av en kvalitet som gjør at det klart går frem hvor salgsområdet er, både inne og ute)
  • leiekontrakt for næringslokale
  • konseptbeskrivelse

 

Følgende dokumentasjon kan kommunen be om til en søknad om skjenkebevilling:

  • bekreftelse på om de tar covercharge (bør bekreftes i søknadsskjema)
  • driftsbudsjett med oversikt over forventede inntekter basert på omsetning samt faste og variable utgifter
  • finansieringsplan

Bruk det elektroniske søknadsskjemaet nedenfor. Du vil bli bedt om å laste opp vedlegg underveis. Du må logge på med ID-porten. Søknadsskjemaet kan mellomlagres, og den blir liggende på "Minside".

Skjenkebevilling - søknad (fast bevilling)

Hvor lang tid tar det?

Når søknaden er mottatt, blir det innhentet uttalelser fra politiet, sosialtjenesten og skatte- og avgiftsmyndighetene. Bevilling tildeles etter en skjønnsmessig vurdering. Vanligvis får du en begrunnelse samtidig med vedtaket. Du får alltid en begrunnelse hvis det kan tenkes at du blir misfornøyd med vedtaket. Hvis begrunnelsen ikke følger med, kan du få den ved å henvende deg til kommunen innen klagefristen for vedtaket utløper. Kopi av vedtaket sendes blant annet til politiet.

Du må forvente en saksbehandlingstid er 2-3 måneder.

Skjenke-, åpnings- og lukningstider

Skjenke-, åpnings- og lukningstider for serveringssteder i Hvaler kommune:   

   søndag - torsdag  fredag - lørdag
   fra kl. - til kl.  fra kl. - til kl.
Gruppe 1 08:00 - 02:00 08:00 - 02:00
Gruppe 2 08:00 - 02:00 08:00 - 02:00
Gruppe 3 13:00 - 02:00 13:00 - 02:00

Gruppe 1: Drikk som inneholder over 2,5 og høyst 4,7 volumprosent alkohol (øl)
Gruppe 2: Drikk som inneholder over 4,7 volumprosent og mindre enn 22 volumprosent (vin)
Gruppe 3: Drikk som inneholder mellom 22 og 60 volumprosent alkohol (brennevin)

Åpningstid er inntil 30 min lenger enn skjenketiden, da skal også uteserveringsområdene være stengt og ryddet. 


Endring av bevillingen

Endringer i bevillinger skjer ofte flere ganger i løpet av bevillingsperioden. Dette kan skje for eksempel ved skifte av styrer og stedfortreder for bevillingen, endringer i driftskonsept og endringer i eierforhold. Slike endringer skal meldes til bevillingsmyndigheten. Vesentlige endringer kan medføre krav om ny bevilling. Bevilling faller bort ved overdragelse av virksomheten. Virksomheten kan likevel fortsette på den tidligere bevillingen i inntil tre måneder. Forutsetningen er at bevillingsmyndigheten er underrettet om dette og at det søkes om ny bevilling så snart som mulig og senest innen 30 dager etter overdragelsen.

Skjenkebevilling - søknad (fast bevilling)

Alle lagrede og innsendte skjema vil du finne på Min Side

Skjenking av alkohol for en enkelt anledning

Når trenger du å søke?

Skjenking mot betaling krever alltid bevilling. Ikke noe unntak.
Skjenking uten betaling krever også bevilling. Det er noen unntak.

Det er ikke nødvendig å søke bevilling for skjenking av alkohol til arrangementer som opprinnelig kunne ha vært holdt hjemme, for eksempel bryllup, jubileum, konfirmasjon eller lignende, når skjenkingen skjer uten betaling.

Bedrifter som skjenker i egne lokaler til sine ansatte uten å ta betaling, trenger ikke søke bevilling. Dette gjelder ikke organisasjoner og lignende som leier et offentlig lokale til feiring av for eksempel foreningens jubileum.

Disse arrangementene er bevillingspliktige:

  • søknad om ambulerende skjenkebevilling til deltakere i lukket arrangement
  • søknad om bevilling for en enkelt anledning til deltakere i åpent arrangement

Vilkår:

  • Bevillingssøker må være fylt 20 år.
  • Du må oppgi en person som skal være ansvarlig for skjenkingen.
  • Skjenkeansvarlig må være fylt 20 år.

Det er ikke krav om bestått kunnskapsprøve.


Hva koster det?

Bevillingsgebyret fastsettes på bakgrunn av forventet mengde omsatt alkohol.

For ambulerende skjenkebevillinger er gebyret 350 kr. For skjenkebevilling for enkeltanledning er minimumsgebyret 350 kr. Gebyret for enkeltanledning kan settes høyere dersom det er forventet høy omsetning av alkohol.

For enkeltanledning hvor det handles alkohol engros, skal det leveres inn oppgave fra forhandler over antall liter solgt alkohol. Bevillingshaver svarer avgift for dette forbruket med minimumsgebyr på kr. 350.


Søke bevilling for en enkelt anledning?

Du må sende skriftlig søknad til bevillingsmyndigheten/kommunen i god tid før arrangementet skal finne sted. Søknaden skal inneholde opplysninger om hva slags arrangement det er snakk om, hvem som er arrangør, hvor og når arrangementet skal være, antall deltakere og hvem som er ansvarlig skjenkebestyrer. Ansvarshavende må gjøre seg kjent med bestemmelsene i alkoholloven og med lokale retningslinjer.

Bruk det elektroniske søknadsskjemaet nedenfor. Du vil bli bedt om å laste opp vedlegg underveis. Du må logge på med ID-porten. Søknadsskjemaet kan mellomlagres, og den blir liggende på "Minside".

Skjenkebevilling - søknad om bevilling for åpent arrangement (enkelt, bestemt anledning)

Skjenkebevilling - søknad om bevilling for lukket selskap (ambulerende)


Hvor lang tid tar det?

Behandlingstiden er vanligvis én uke for ambulerende skjenkebevilling og 4 uker for en enkelt anledning. Søker du om skjenkebevilling for en enkeltanledning i åpent arrangement, blir det innhentet uttalelse fra politiet.  

Servering av mat og drikke

Dersom du planlegger å starte et sted hvor det serveres mat og/eller drikke, må du ha serveringsbevilling.

I noen få tilfeller trenger du ikke serveringsbevilling.

Vilkår:

  • Daglig leder ved stedet må ha bestått etablererprøven for å kunne søke om serveringsbevilling.
  • Daglig leder må være myndig.
  • Bevillingshaver, daglig leder og andre personer med vesentlig innflytelse på virksomheten må ha uklanderlig vandel.

Bevillingen er knyttet til en konkret adresse. Søkeren må ha godkjenning fra de kommunale bygningsmyndighetene for å kunne drive serveringsvirksomhet i lokalet.


Hvordan søke om serveringsbevilling?

Bruk det elektroniske søknadsskjemaet nedenfor. Du vil bli bedt om å laste opp vedlegg underveis. Du må logge inn med ID-porten. Søknadsskjemaet kan mellomlagres, og den blir liggende på "Minside". Det er ikke mulig å sende inn søknaden uten at alle nødvendige vedlegg er lagt ved.

Søknaden må inneholde:

  • søknadsskjema for serveringsbevilling
  • dokumentasjon på styrer og stedfortreder har bestått etablererprøven for servering
  • arbeidsavtale for daglig leder, dersom denne ikke eier selskapet
  • leiekontrakt for næringslokaler og evt utearealer
  • skatteattest firma (en dokumentasjon fra skatteetaten på om din virksomhet skylder skatt/merverdiavgift eller ikke)
  • skatteattest eiere/daglig leder (en dokumentasjon fra skatteetaten på om eier, daglig leder eller andre med vesentlig inflytelse over driften skylder skatt/merverdiavgift eller ikke)
  • firmaattest (en dokumentasjon fra Foretaksregisterets med informasjon om foretaket identifisert ved organisasjonsnummer)
  • målsatte tegninger over salgsarealet + antall gjesteplasser både inne og ute (tegningen må være i en målestokk og av en kvalitet som gjør at det klart går frem hvor salgsområdet er, både inne og ute)
  • leiekontrakt for næringslokale
  • kopi av melding til mattilsynet
  • I noen tilfeller er det behov for finansieringsplan og driftsbudsjett. Da tar vi kontakt med deg.

I tillegg kan kommunen, når den finner det påkrevet, kreve fremlagt:

  • finansieringsplan
  • driftbudsjett 
  • likviditetsbudsjett

Opplysningene som nevnt i andre ledd må kreves uten ugrunnet opphold etter at kommunen har mottatt søknad om serveringsbevilling.

Serveringsbevilling - søknad

Alle lagrede og innsendte skjema vil du finne på Min Side

Hvor lang tid tar det?

Søknad om serveringsbevilling skal behandles innen 60 dager. Søknaden blir sendt på høring til politiet, kemnerkontoret og skatteetaten. Behandlingstiden kan bli lengre hvis høringsinstansene bruker lang tid, har bemerkninger til søknaden, nødvendig dokumentasjon mangler eller hvis søker gjør endringer underveis i søknadsbehandlingen.

Du må forvente en saksbehandlingstid på 2 måneder.


Skjenke-, åpnings- og lukningstider

Skjenke-, åpnings- og lukningstider for serveringssteder i Hvaler kommune:  

Skjenketider  

   søndag - torsdag  fredag - lørdag
   fra kl. - til kl.  fra kl. - til kl.
Gruppe 1 08:00 - 02:00 08:00 - 02:00
Gruppe 2 08:00 - 02:00 08:00 - 02:00
Gruppe 3 13:00 - 02:00 13:00 - 02:00

Gruppe 1: Drikk som inneholder over 2,5 og høyst 4,7 volumprosent alkohol (øl)
Gruppe 2: Drikk som inneholder over 4,7 volumprosent og mindre enn 22 volumprosent (vin)
Gruppe 3: Drikk som inneholder mellom 22 og 60 volumprosent alkohol (brennevin)

Åpningstid

Åpningstiden er inntil 30 min lenger enn skjenketiden, da skal også uteserveringsområdene være stengt og ryddet. 


Endring av bevillingen

Bevillingshaveren plikter uten ugrunnet opphold å sende melding til kommunen ved:

  • skifte av daglig leder,
  • andre endringer i den personkrets som er nevnt i § 6, jf § 7,
  • innstilt drift av serveringsstedet.

Melding om forhold som nevnt i punkt 1 og 2 skal inneholde slik dokumentasjon som kreves etter § 8.

Festivaler og større arrangementer

Skal du arrangere festival/ større arrangement må du søke politiet om tillatelse/godkjenning.

Skriv ut skjema, legg inn etterspurt informasjon og send til politiet. Søknadsskjema skal sendes politiet senest 8 uker før arrangementet. Husk vedlegg.

Søknad om tillatelse til festival eller større arrangement (PDF)

Ønsker du å serveres alkohol må du i tillegg søke kommunen om skjenkebevilling for en enkeltanledning.

Behandlingstid ca. 8 uker. 

Etablererprøven

Før et serveringssted kan få serveringsbevilling, må daglig leder for serveringsstedet ha bestått etablererprøven. (Dette er ikke det samme som kunnskapsprøven etter alkoholloven).

Etablererprøven skal sikre at ansvarlig for et serveringssted har de nødvendige kunnskapene om økonomistyring og lovgivning av betydning for driften. Kommunen skal avholde prøven innen to måneder etter at den har mottatt melding om at du ønsker å avlegge prøven.

Etablererprøven er en flervalgsprøve. Du vil få 90 minutter til å besvare den. For å få bestått prøve må 40 av 50 svar være riktige. Ta med gyldig legitimasjon.

Etablererprøven i Fredrikstad kan ikke avholdes samtidig som kunnskapsprøven. Se påmelding elektroniske prøver.


Målgruppe

Daglig leder for virksomheter som driver servering av mat og drikke.


Pris

Før du avlegger prøven, må du betale et gebyr på kr 400,-. Prøven kan tas flere ganger hvis den ikke bestås. Du må betale gebyr for hver oppmelding 


Hvordan tar jeg prøven?

Prøven er elektronisk. Du ringer til Servicetorget i Fredrikstad kommune på telefon 69 30 60 00 for påmelding.
Prisen er 400,-.  Betales med bankkort.  Husk ID. Ordningen gjelder for bosatte/næringsdrivende i Fredrikstad, Sarpsborg og Hvaler.

Tidspunkt: Mandager og onsdager kl. 09.00. Kunnskapsprøven tar 60 minutter og etablererprøven 90 minutter.

Det er dessverre ikke mulig å ta både etablererprøven for servering og kunnskapsprøven for alkohol samme dag.

Hjelpemidler: Etablererprøven for servering er: lovverk og ordbok tillatt å ta med. Mobiltelefon under prøven er ikke tillatt.

Hvis du har behov for 30 minutter ekstra tid, skal du ha legeerklæring på dette


Veiledning

På nettsteder og i bokhandlere er det mulig å finne den fagkunnskap som trengs for å bestå kunnskapsprøven. Det er mange muligheter. 

Bl.a har nettstedet Vinn undervisningsmateriell som du kan kjøpe:

Etablererprøven

Serveringsloven  

Kunnskapsprøven

Styrere og stedfortredere for salgs- og skjenkebevillinger må ha dokumentert kunnskap om alkoholloven.

Dette kravet oppfylles ved at du består kunnskapsprøven.

Kunnskapsprøven i alkoholloven er en flervalgsprøve med et tilfeldig uttrekk av spørsmål fra en database. Du vil få 60 minutter til å besvare prøven. For å få bestått prøve må 24 av 30 svar være riktige. Ta med gyldig legitimasjon.

Det er ikke mulig å ta både etablererprøven og kunnskapsprøven samtidig.


Målgruppe

Styrere og stedfortredere i virksomheter som har eller søker om salgs- eller skjenkebevilling.


Pris

Før du avlegger prøven, må du betale et gebyr på kr 400,-. Prøven kan tas flere ganger hvis den ikke bestås. Du må betale gebyr for hver oppmelding.


Hvordan tar jeg prøven?

Prøven er elektronisk. Du ringer til Servicetorget i Fredrikstad kommune på telefon 69 30 60 00 for påmelding. Prisen er 400,-.  Betales med bankkort.  Husk ID. Ordningen gjelder for bosatte/næringsdrivende i Fredrikstad, Sarpsborg og Hvaler.

Tidspunkt: Mandager og onsdager kl. 09.00. Kunnskapsprøven tar 60 minutter og etablererprøven 90 minutter.  Det er desverre ikke mulig å ta både etablererprøven og kunnskapsprøven samme dag.

Hjelpemidler: Kunnskapsprøven for alkohol kan du kun ta med ordbok. Mobiltelefon under prøven er ikke tillatt. Hvis du har behov for 30 minutter ekstra tid, skal du ha legeerklæring på dette


Veiledning

På nettsteder og i bokhandlere er det mulig å finne den fagkunnskap som trengs for å bestå kunnskapsprøven for alkohol. Det er mange muligheter.

Kunnskapsprøven i alkoholloven kan kjøpes på nettsidene til Vinn

Alkoholloven

Kontroller

Kommunen foretar lovbestemte kontroller av butikker, restauranter, barer, puber osv. for å se om alkoholsalget er forsvarlig og i samsvar med regelverket. Målet er at Hvaler skal være et trygt sted med seriøs og kompetent drift av serverings-, salgs og skjenkestedene.

Vandelsvurdering

Når kommunen mottar søknad om bevilling, ber vi alltid om en uttalelse fra politiet, kemneren og skatteetaten. De melder fra om forhold som tilsier at søknaden eventuelt ikke bør innvilges. Kravet til uklanderlig vandel i alkoholloven og serveringsloven skal være oppfylt.

I tillegg foretar kommunen fortløpende vandelsvurderinger av bevillingshavere, eiere og andre sentrale aktører. Disse vandelsvurderingene foretas på bakgrunn av opplysninger kommunen får fra blant annet politiet og skatte- og avgiftsmyndighetene.

Salgs- og skjenkekontroller

Dette ser kontrollørene spesielt etter:

  • salg eller skjenking av alkohol til mindreårige personer. Les mer om falsk legitimasjon
  • salg eller skjenking til personer som er åpenbart påvirket (se helsedirektoratets skala for påvirkningsgrad)
  • salg eller skjenking av alkohol utover fastsatt salgstid eller skjenketid
  • omsetning og bruk av narkotika på skjenkestedet
  • diskriminering av gjester
  • uforsvarlig drift
  • at butikken eller restauranten oppfyller kravet til internkontroll etter alkoholloven
  • alkohol tatt med ut av skjenkeområdet og medbragt alkohol konsumert inne på skjenkeområdet

Brudd på forbudet mot alkoholreklame

Hvis kontrollørene observerer mulige overtredelser av alkoholloven, skal de gi en muntlig redegjørelse til den ansvarlige på stedet etter kontrollen. Bevillingshaver vil så få tilsendt et brev, via altinn, med anmodning om uttalelse og en tilleggsrapport med resultatet av kontrollen. Bevillingshaver har så to ukers frist på seg til å kommentere rapporten før kommunens kontrollutvalg avgjør om hendelsen eller forholdet er et brudd på regelverket. Hvis vi etter en kontroll konkluderer med brudd på alkoholloven, er vi forpliktet til å tildele prikker. Hvis du tildeles 12 prikker i løpet av en to-årsperiode, vil kommunen inndra bevillingen for en periode.
Her kan du se hvor mange prikker som tildeles ved forskjellige typer brudd.


Råd og veiledning

Ta gjerne kontakt med avdeling «anskaffelse og bevilling» i kommunen for råd og veiledning om problemstillinger som kan oppstå hos deg. Vi kan også komme på personalmøter og informere om alkoholloven og hva som kan bidra til trygg og god drift. Kommunen kan også gi veiledning før oppstart av en virksomhet. Ring og snakk med en av våre saksbehandlere på salgs- og skjenkesaker.

Konsekvenser ved brudd på regelverk

Fra 01.01.2016 gjelder nye, nasjonale regler for tildeling av prikker og inndragning av bevillinger ved overtredelse av alkohollovgivningen.


Ved brudd på alkoholloven

Når kommunen ved en salgs- og/eller skjenkekontroll avdekker brudd på regelverket og det konkluderes at bruddet er reelt plikter vi å tildele prikker etter det nasjonale prikktildelingssytemet. Hvis du i løpet av to år får tolv prikker, er vi forpliktet til å inndra salgs- eller skjenkebevillingen din i en uke. Når bevillingen er inndratt, kan du ikke selge eller skjenke alkohol.

Her kan du se hvor mange prikker som tildeles ved hvert regelbrudd:

8 prikker

  • salg og skjenking til mindreårige
  • brudd på bistandsplikten
  • brudd på kravet om forsvarlig drift
  • hindring av kontroll


4 prikker

  • salg og skjenking til åpenbart beruset person
  • brudd på tidsbestemmelsene
  • skjenking av sprit til person mellom 18 og 20 år
  • brudd på alderskrav til den som selger eller skjenker alkohol


2 prikker

  • åpenbart påvirket person i lokalet
  • mangler ved internkontrollsystemet
  • manglende levering av omsetningsoppgave
  • manglende betaling av gebyr
  • brudd på regler om styrer og stedfortreder
  • gjentatt diskriminering
  • gjentatt narkotikaomsetning


1 prikk

  • brudd på reglene om alkoholfrie alternativer
  • brudd på reglene om plassering av alkoholholdig drikk på salgsstedet
  • brudd på reglene om skjenkemengde for brennevin
  • brudd på vilkår i bevillingsvedtaket
  • konsum av medbrakt alkohol
  • gjester tar med alkohol ut
  • brudd på reklameforbudet

Forskrift om prikktildeling

Internkontroll etter alkoholloven

Alle salgs‐ og skjenkesteder må ha et system og rutiner for å sikre at alkoholregelverket overholdes. Internkontroll etter alkoholloven, IK – alkohol, er et verktøy for å sikre at salg og skjenking til enhver tid skjer i lovlige former og på en forsvarlig måte. Kommunen gjennomfør varslede kontroller med virksomhetenes internkontroll etter alkoholloven.

God internkontroll gir enklere drift, tryggere ansatte og fornøyde gjester. Helsedirektoratet har utarbeidet en ny guide til god internkontroll.

Omsetningsoppgave og bevillingsgebyr

Frist for innsending av omsetningsoppgaver er 1. mars.

Alle som har en salgs- eller skjenkebevilling må hvert år betale et bevillingsgebyr til kommunen. Størrelsen på gebyret avhenger av hvor mye alkohol som selges. Opplysninger om alkoholsalget skal du oppgi i omsetningsoppgaven.

Bevillingsgebyret utgjør et årlig minimumsgebyr fastsatt i alkoholforskriften. Satsene for bevillingsgebyret finner du i alkoholforskriften.


Send inn omsetningsoppgave

Her finner du skjema for omsetningsoppgaven. Sørg for å ha all nødvendig dokumentasjon tilgjengelig ved utfyllelse av skjemaet.

  • Er du ny bruker registrer deg
  • Gå til «Min side» og logg deg inn via ID-porten
  • Legg inn e-postadresse og passord
  • Registrer all etterspurt info
  • Legg ved etterspurt dokumentasjon
    Revisor/regnskapsførers bekreftelse på faktisk omsatt mengde alkohol
    Bekreftelse/omsetningsoppgave fra leverandører
  • Send inn omsetningsoppgaven
    Skjemaer: ◦Omsetningsoppgave alkohol- salgsbevilling

Bevillingshavere som har flere bevillinger må sende inn en omsetningsoppgave for hvert enkelt salgs- eller skjenkested. Oppgaven fylles ut av styreleder eller av daglig leder i selskapet, eventuelt av en person med fullmakt.

Omsetningsoppgave for alkohol (salgsbevilling)

Omsetningsoppgave for alkohol (skjenkebevilling)

Ny virksomhet

Hvis stedet har ny bevilling med drift fra dette året, skal du kun oppgi forventet omsetning. Det er ikke nødvendig med revisorbekreftelse.

Opphør eller salg av virksomheten:

Bevillingsgebyret løper helt til bevillingen blir sagt opp. Hvis salgs- eller skjenkestedet opphører eller selges, skal omsetningsoppgaven sendes inn så snart endelige omsetningstall er klare. Hvis omsetningsoppgaven mangler ved opphør av salgs- eller skjenkebevillingen, foretar kommunen en skjønnsmessig beregning av bevillingsgebyret.

Drift på tidligere eiers bevilling:

Hvis du har overtatt et sted med salgs- eller skjenkebevilling, må du sende oss omsetningsoppgaven innen 14 dager etter at du har sendt søknad om ny bevilling.

Hva skjer hvis du ikke leverer oppgaven eller ikke betaler gebyret?

Hvis ikke omsetningsoppgaven blir levert innen fastsatt frist, får bevillingshaver tildelt to prikker. Hvis bevillingsgebyret ikke blir betalt innen fastsatt frist tildeles også to prikker. Ved tolv prikker eller flere i løpet av to år, blir salgs- eller skjenkebevillingen inndratt i minimum én uke. 

Ansvarlig vertskap

Kompetansekrav til skjenkenæringen

Styrer og stedfortreder skal ha bestått kunnskapsprøven for skjenk, gjennomført og bestått e-læringskurs i Ansvarlig Vertskap og deltatt på et «stedlig» ansvarlig vertskapskurs.
Du må ha gjennomført og bestått e-læringskurset i Ansvarlig Vertskap før du kommer på et stedlig Ansvarlig Vertskapskurs.


Alle som skal skjenke alkohol skal ha gjennomført og bestått e-læringskurs i Ansvarlig vertskap.

Ansvarlig vertskap – «stedlig» kurs

Det er et vilkår at styrer og stedfortreder skal ha deltatt på et “stedlig” ansvarlig vertskapskurs i løpet av ett år etter at bevillingen er gitt. Kursene arrangeres av kommunene i MAKS nedre Glomma.

Ansvarlig vertskapskurs 2018

  • Onsdag 25.4.18 kl. 09.00-15.00, på Kranen SFO, Stadion 1, Kråkerøy
  • Torsdag 27.9.18 kl. 09.00-15.00, i Sarpsborg Rådhus

Justeringer på program, dato og sted kan forekomme. Alle som må på «stedlig» kurs vil få en innkalling fra kommunen.


Dialogmøter

Virksomhetene plikter å delta på dialogmøter som kommunen innkaller til. Det betyr at alle virksomheter skal møte med en representant og at det ikke må være daglig leder eller styrer. Alle må registrere seg og ved ankomst så det er viktig at du er ute i god tid. De virksomheter som ikke møter vil få tildelt prikk i henhold til prikktildelingssystemet.

Ansvarlig Vertskap e-læring

For å øke kompetansen hos ansatte i skjenkebransjen er det utviklet et e-læringskurs. Gjennom 6 leksjoner får man bl.a. veiledning og tips av erfarne bartendere om hvordan håndtere ulike situasjoner, en innføring i aktuelle bestemmelser i alkoholloven og kunnskap om alkoholens virkning på kroppen.


Ansvarlig alkoholhåndtering – for et trygt lokalsamfunn

Kommunen, politiet og utelivsbransjen er sammen ansvarlig for å gi innbyggerne gode, trygge møtesteder og redusere rusrelaterte skader og ulykker i lokalmiljøet. E-læringskurset ansvarlig vertskap kan bidra til dette.

Ansvarlig alkoholhåndtering er først og fremst helsepolitikk. Servering og salg av alkohol kan gi inntekter, arbeidsplasser og trivsel i kommunen, men det kan også medføre store kostnader og menneskelige lidelser. Derfor skal kommunen ha folkehelseperspektivet med i alkoholpolitikken.


Ansvarlig alkoholhåndtering bidrar til:

  • tryggere uteliv og nærmiljø
  • mindre uro, vold og skader
  • forutsigbare vilkår for utelivsbransjen
  • større forståelse for skjenkebestemmelsene
  • økt trivsel for gjester og ansatte på utestedene
  • bedre folkehelse 

MAKS

MAKS står for myndighet, ansvarlighet, kontroll, kompetanse og samarbeid.

Dette er et samarbeid mellom politiet, utelivsbransjen, og kommunene Fredrikstad, Hvaler og Sarpsborg slik at alle kan få MAKS ut av kvelden. Vi skal alle jobbe for et godt omdømme av lokalsamfunnet.

MAKS uteliv-samarbeidet startet som et prosjekt i 2007. I 2011 vedtok politikerne samarbeidsmodellen og felles alkoholpolitiske retningslinjer for Nedre Glomma-regionen.

MAKS håndbok

Dette er en erfaringsbasert håndbok i arbeidet med Ansvarlig alkoholhåndtering.
Håndboken beskriver hvordan Fredrikstad Sarpsborg og Hvaler har utviklet en felles satsing for et trygt og hyggelig uteliv, hvordan MAKS er organisert, arbeidsformer, tiltak og resultatene av samarbeidet.
 
Vi håper at håndboken kan være til inspirasjon og hjelp for andre kommuner som skal implementere ansvarlig alkoholhåndtering.

Klikk her for å åpne MAKS-håndboka (.pdf)


Om Maks uteliv

  • Tett samarbeid mellom kommune, politi og næringsliv
  • Tryggere uteliv med mindre uro, vold og skader
  • Forutsigbare vilkår for utelivsbransjen
  • Større forståelse av skjenkebestemmelsene

Målet med MAKS uteliv

  • Trygt og uteliv
  • Unngå overskjenking
  • Unngå skjenking av mindreårige
  • Hindre rusrelatert vold
  • Bedre og mer effektiv kontroll
  • Lik praksis i kommunene
  • Ansvarlig skjenkenæring

Kommunene i MAKS jobber sammen for å få like rutiner og praksis. Det har blant annet ført til felles retningslinjer for tildeling av skjenkebevillinger og like skjenketider.

  • MAKS jobber for å få bedre og mer målrettede kontroller av utelivsbransjen og samarbeider tett med andre kontrollmyndigheter. Det gjøres hyppige kontroller for å kontrollere og avdekke ulovligheter i bransjen. Gjennom dette ønsker man å legge forholdene til rette for de seriøse aktørene, samtidig som det blir vanskeligere å drive for aktører som ikke følger lovverket.

MAKS organisering

Kommunene leder samarbeidet på omgang. Samarbeidet er organisert i et felles forum og i arbeidsgrupper.

Politiets rolle:

MAKS Orden er en forebyggende politimetode. Politiet er aktiv samarbeidspartner i MAKS Uteliv for å skape et trygt uteliv.

  • Tidlig på kvelden er politiet synlige, har dialog og veiledning med ansatte på utestedene
  • Observerer og har kontroll/besøk sent på kvelden
  • Nært samarbeid med ordensvakter, natteravner, taxinæring og andre aktører
  • Dialog med utesteder og arrangører før og etter større arrangementer
  • Kompetanseheving av utelivsnæringen og ordensvaktselskaper
  • Samarbeid med sentrale kontrollmyndigheter slik som Mattilsynet, Tollvesenet, Arbeidstilsynet og Skatteetaten


MAKS vertskap

Kommunene i MAKS har vedtatt at alle styrere og stedfortredere skal ha deltatt på et stedlig ansvarlig vertskapskurs i løpet av et år etter at bevilling er gitt. Kurset gjennomgår alkoholloven, samtidig som det setter fokus på konfliktforebygging og utfordringer i bransjen. I tillegg arrangeres det kurs for andre ansatte i skjenkenæringen. Målet er å øke kompetansen og kunnskapen til de som jobber i bransjen.

Kontaktpersoner:   

Fredrikstad kommune:
Kommunen: Dick Ekeroth / Jarle Leknes-Kilmork
Utelivsnæring: Rune Solberg - Hotel City
Politi: Inge Jensen


Sarpsborg kommune:
Kommunen: Bente Holm Sælid /  Kathinka Messel
Utelivsnæring: Raymond Larsen - Neptun Bar
Politi: Roger Bøe

Hvaler kommune:
Kommunen: Knut Tore Eide / Odd Magne Ulvund
Utelivsnæring: Torhild Sørensen – Første Reis Fredrik Eriksen – Vertshuset Skjæhalden 

Søknadsskjema

Søknad om endrede vilkår for én enkelt anledning (når søker allerede har bevilling)

Skjenkebevilling - søknad om bevilling for åpent arrangement (enkelt, bestemt anledning)

Skjenkebevilling - søknad om bevilling for lukket selskap (ambulerende)

Søknad om tillatelse til festival eller større arrangement (PDF)

Skjenkebevilling - søknad (fast bevilling)

Salgsbevilling - søknad om bevilling til salg av alkoholholdig drikk gruppe 1

Serveringsbevilling - søknad

Omsetningsoppgave

Omsetningsoppgave for alkohol (salgsbevilling)

Omsetningsoppgave for alkohol (skjenkebevilling)

Ruspolitisk handlingsplan for Hvaler kommune - 2016 - 2020

 

Sist endret: 20.04.2018

Fant du det du lette etter?

Takk for din tilbakemelding

Hva forsøkte du å finne?